Pengembangan Konten Video Podcast Storytelling Materi PDRI untuk Menumbuhkan Empati Sejarah

  • Widya Amalia S,Pd
  • Aisiah Aisiah Universitas Negeri Padang

Abstract

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh kurangnya inovasi untuk menyaijkan materi sejarah dengan penggunaan teknologi untuk sumber belajar dan rendahnya empati sejarah peserta didik di SMA Negeri 7 Padang. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi prosedur pengembangan, menguji kelayakan, menguji pratikalitas dan efektivitas konten video podcast storytelling. Penelitian ini menggunakan jenis (R&D) dengan model pengembangan ADDIE. Teknik analisis data menggabungkan pendekatan kualitatif dan kuantitatif dengan pengukuran Skala Likert. Hasil penelitian ini menunjukkan: (1) Prosedur pengembangan konten video podcast storytelling dimulai dari tahap analisis, tahap desain, tahap pengembangan, dan tahap implementasi. (2) Kelayakan konten video podcast storytelling berada pada kategori sangat layak dengan rata-rata 3,77 dari validator materi dan 3,46 dari validator media/produk. (3) Pratikalitas dan efektivitas konten video podcast storytelling berada pada kategori praktis/efektif dengan rata-rata 3,23 dari guru sejarah dan 3,46 dengan kategori sangat praktis/efektif dari peserta didik. Dapat disimpulkan bahwa konten video podcast storytelling sangat layak, praktis dan efektif digunakan untuk menumbuhkan empati sejarah peserta didik.

Kata Kunci: Video Podcast Storytelling, Pembelajaran Sejarah, Empati Sejarah     

This research is motivated by the lack of innovation to present historical material with the use of technology for learning resources and the low historical empathy of students at SMA Negeri 7 Padang. This research aims to identify development procedures, test feasibility, test the practicality and effectiveness of podcast storytelling video content. This research uses (R&D) research type with the ADDIE development model. The data analysis technique combines qualitative and quantitative approaches with Likert Scale measurements. The results of this study show that: (1) The storytelling podcast video content development procedure starts from the analysis stage, design stage, development stage, and implementation stage. (2) The feasibility of podcast storytelling video content is in the very feasible category with an average of 3.77 from material validators and 3.46 from media/product validators. (3) The practicality and effectiveness of the storytelling podcast video content is in the very practical/effective category with an average of 3.23 from history teachers and 3.46 from students. It can be concluded that the storytelling podcast video content is very feasible, practical and effective to use to foster students' historical empathy.

Keywords: Video Podcast storytelling, History Learning, Historical Empathy   

Published
2025-05-04

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.