Pengembangan Media Video Animasi untuk Meningkatkan Berpikir Kronologis di SMK Negeri 9 Padang

  • Sari Guslianti Universitas Negeri Padang
  • Ridho Bayu Yefterson Universitas Negeri Padang

Abstract

ABSTRACT

This research aims is to find out how important the development of learning media such as animated videos is to help students think chronologically during the learning process. The research in this article conducts qualitative research with descriptive data. Data collection techniques in this research used observation and interviews, with these techniques the researcher was able to find a needs analysis for developing animated learning video media. The results of the research analysis in this article are student analysis and curriculum analysis. From the analysis of students, it was found that students need learning media that can improve their chronological thinking skills, because teachers have not been able to develop media, especially technology-based media. Then there is a curriculum analysis, where the curriculum used is the independent curriculum with the material used is Phase E class Students are able to analyze the residential patterns of the Indonesian ancestors, (2). Students are able to describe the life of hunting, gathering and farming, (3). Students are able to conclude belief systems, (4). Students are able to analyze the development of culture between stone and bone, (5). Students are able to understand the concept of chronological thinking in historical events.

Keywords: Needs Analysis, Learning Media, Animation Video, Chronological Thinking

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengumpulkan data dalam rangka menentukan apakah film animasi harus dikembangkan sebagai bahan ajar untuk mendukung pemikiran kronologis siswa selama proses pembelajaran. Penelitian artikel ini menggunakan data deskriptif dan metodologi penelitian kualitatif. Peneliti mampu menganalisis tuntutan pengembangan media video animasi pembelajaran melalui penggunaan observasi dan wawancara sebagai metodologi pengumpulan data dalam penelitian ini. Analisis peserta didik dan analisis kurikulum merupakan hasil dari analisis penelitian yang disajikan dalam artikel ini.. Dari analisis peserta didik ditemukan bahwa peserta didik membutuhkan media pembelajaran yang mampu meningkatkan kemampuan berpikir kronologis, karena guru belum mampu mengembangkan media, terlebih media yang berbasis teknologi. Kemudian ada analisis kurikulum, dimana kurikulum yang digunakan adalah kurikulum merdeka dengan materi yang digunakan adalah materi Fase E kelas X tentang corak kehidupan masyarakat pra aksara dengan tujuan pembelajaran yaitu: (1). Siswa mampu menganalisis pola hunian nenek moyang bangsa Indonesia, (2). Siswa mampu menguraikan kehidupan berburu, meramu sampai dengan becocok tanam, (3). Siswa mampu menyimpulkan sistem kepercayaan, (4). Siswa mampu menganalisis perkembangan kebudayaan antara batu dan tulang, (5). Siswa mampu memahami konsep berfikir kronologis dalam peristiwa sejarah.

Kata kunci : Analisis Kebutuhan, Media Pembelajaran, Video Animasi, Berfikir Kronologis

Published
2024-07-29

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.