Analisis Kebutuhan Spinning Wheel Games Sebagai Media Pembelajaran Sejarah Pada Materi Organisasi Pergerakan Nasional Untuk SMA

  • Sinta Rahayu Universitas Negeri Padang
  • Hera Hastuti Universitas Negeri Padang

Abstract

ABSTRACT

This research aims to analyze the needs of developing historical learning media in SMA Negeri 1 Padang Ganting for students of class XI Phase F. The research method used by the author is descriptive qualitative method used by the author is a qualitative descriptive method. Data collection techniques data collection techniques used by conducting interviews and observations. Furthermore, in this study, the authors analyzed the needs of the curriculum, teachers, and students. The results and discussion of the needs analysis conducted are about the low learning activity of history students and the use of learning media that has not innovated. learning media that has not innovated. Therefore, an innovation is needed learning media that can increase students' history learning activities students about the material of the National Movement Organization with sub-materials, namely Budi Utomo, Sarekat Islam, and Indische Partij. Media that can be used as solution is interactive learning media in the form of spinning wheel games, which is a learning media in the form of a game with which is a learning media in the form of a game with the help of a QR-Code which is expected to make history learning innovative, effective, and fun. So that learning objectives can be achieved properly should be. 

Keywords : Needs Analysis, History Learning, Media, Spinning Wheel Games

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk analisis kebutuhan pengembangan media pembelajaran sejarah di SMA Negeri 1 Padang Ganting bagi siswa kelas XI Fase F. Metode penelitian yang digunakan oleh penulis yaitu metode deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan dengan melakukan wawancara dan observasi. Selanjutnya dalam penelitian ini, penulis melakukan analisis kebutuhan kurikulum, guru, dan siswa. Hasil dan pembahasan terhadap analisis kebutuhan yang dilakukan yaitu mengenai rendahnya aktivitas belajar sejarah siswa dan penggunaan media pembelajaran yang belum berinovasi. Oleh karena itu dibutuhkan sebuah inovasi terhadap media pembelajaran yang dapat meningkatkan aktivitas belajar sejarah siswa mengenai materi Organisasi Pergerakan Nasional dengan sub materinya yaitu Budi Utomo, Sarekat Islam, dan Indische Partij. Media yang dapat dijadikan solusi yaitu media pembelajaran interaktif berupa spinning wheel games yang dimana merupakan media pembelajaran dalam bentuk game dengan berbantuan Qr- Code yang nantinya diharapkan agar pembelajaran sejarah menjadi inovatif, efektif, dan menyenangkan. Sehingga tujuan pembelajaran dapat tercapai dengan semestinya. 

Kata Kunci : Analisis Kebutuhan, Pembelajaran Sejarah, Media, Spinning Wheel Games

Published
2024-05-28

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.