Analisis Kebutuhan Kase Sebagai Media Interaktif untuk Melatih Cronological Thinking Skill dalam Pembelajaran Sejarah di SMA

  • Widya Sari Universitas Negeri Padang
  • Hera Hastuti Universitas Negeri Padang

Abstract

ABSTRACT

This study aims to analyze the needs of learning media for History Calendar for students of class XI IPS. The research method used in this research is descriptive qualitative with data collection techniques through observation and interviews. In this study, a needs analysis was conducted, namely (1) teacher and student analysis; (2) resource analysis; and (3) curriculum analysis. The results of the analysis of teachers and students found that teachers still tend to use the lecture method and use ppt which is less interesting causing students to feel bored and less enthusiastic about participating in the learning process. In addition, learning media is needed that can overcome the problem of students' lack of chronological thinking skills. Therefore, a solution is needed by using the innovation of Media Calendar History of the Japanese Occupation Period in Indonesia which is interactive which presents the dates of events sorted in order of time, starting from the beginning of Japan's arrival in Indonesia to the end of the Japanese occupation in Indonesia.

Keywords: Needs Analysis, History Learning, History Calendar

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk melakukan analisis kebutuhan media pembelajaran Kalender Sejarah bagi siswa kelas XI IPS. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini yaitu deskriptif kalitatif dengan teknik pengumpulan data melalui observasi dan wawancara. Dalam penelitian ini dilakukan analisis kebutuhan yaitu (1) analisis guru dan siswa; (2) analisis sumber daya; dan (3) analisis kurikulum. Hasil dari analisis guru dan peserta didik ditemukan bahwa guru masiuh cenderung menggunakan metode ceramah dan menggunakan ppt yang kurang menarik menyebabkan siswa merasa bosan dan kurang antusias untuk berpartisipasi dalam proses pembelajaran. Selain itu dibutuhkan media pembelajaran yang mampu mengatasi masalah terhadap kurangnya keterampilan berpikir kronologis siswa. Oleh karena itu dibutuhkan sebuah solusi dengan menggunakan inovasi Media Kalender Sejarah Masa Pendudukan Jepang di Indonesia yang bersifat interaktif yang menyajikan tanggal-tanggal peristiwa yang diurutkan berdasarkan urutan waktu, mulai daari awal kedatangan Jepang di Indonesia sampai dengan akhir pendudukan Jepang di Indonesia.

Kata kunci: Analisis Kebutuhan, Pembelajaran Sejarah, Kalender Sejarah

Published
2024-07-24

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.