Analisis Kebutuhan Infografis Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Sejarah Pada Materi Kerajaan Islam Untuk SMA

  • Afni Rahmania Putri Universitas Negeri Padang
  • Hera Hastuti
Keywords: Analisis Kebutuhan, Pembelajaran Sejarah, Infografis Interaktif, Research & Develpoment.

Abstract

ABSTRACT

The purpose of this research is to analyze the need for interactive infographics as a learning medium in Islamic kingdom material for high schools and the analysis of the need for interactive infographics was carried out in class X. This research model is in the form of research & development. With the ADDIE development model, the development stage in this research only reaches the analysis stage by carrying out a needs analysis. This research uses observation and interviews as data collection techniques. The data obtained was then analyzed using several stages. The results and discussion obtained from this research are 1) analysis of student needs, students need learning media that can increase student enthusiasm. 2) teacher analysis, teachers need media to help deliver material interactively. 3) curriculum analysis according to history learning outcomes using Interactive Infographic media. The conclusion obtained from this needs analysis is that interactive infographics are needed as a medium for learning history in high school.

Keywords: Needs Analysis, History Learning, Interactive Infographics, Research & Development

 

ABSTRAK

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisisanalisis kebutuhan terhadap Infografis Interaktif menjadi media pembelajaran di materi kerajaan islam untuk Sekolah Menengan Atas serta analisis kebutuhan infografis interaktif ini dilakukan pada kelas X . Model penelitian ini berupa research & development. Dengan model pengembangan ADDIE tetapi tahap pengembangan di penelitian ini hanya sampai tahap analisis dengan dilakukannya analisis kebutuhan. Penelitian ini menggunakan observasi dan wawancara sebagai teknik pengumpulan data. Data yang diperoleh kemudian dianalisis dengan menggunakan beberapa tahapan . Hasil dan pembahasan yang diperoleh dari penelitian ini adalah 1) analisis kebutuhan peserta didik, peserta didik membutuhkan media pembelajaran yang bisa meningkatkan antusias peserta didik. 2) analisis guru, guru membutuhkan media untuk bisa membantu menyampaikan materi secara interaktif. 3) analisis kurikulum sesuai dengan capaian pembelajaran sejarah dengan menggunakan media Infografis Interaktif. Kesimpulan yang didapatkan dari analisis kebutuhan ini adalah Infografis Interaktif dibutuhkan sebagai media pembelajaran sejarah di SMA.

Kata Kunci : Analisis Kebutuhan, Pembelajaran Sejarah, Infografis Interaktif, Research & Develpoment.

Published
2023-12-22

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.