Analisis Kebutuhan Media Virtual Reality Dalam Pembelajaran Sejarah Kelas X SMKN 5 Padang

  • Riama Hilda Departemen sejarah
  • Ofianto Ofianto

Abstract

ABSTRACT

The purpose of this study is to analyze the needs of virtual reality media in History Class X of SMKN 5 Padang. This research adopts the research and development method. The development phase uses the ADDIE development model. However, the phases carried out in this study only reached the analytical phase through the analysis of research technical requirements. This was done using observation and question-and-answer data collection techniques. The obtained data were then analyzed in four steps: 1 data analysis, 2 data reduction, 3 data display and 4 data validation. The result and discussion of this study is the emergence of problems in learning history, which is carried out through the following analysis.1 Student Analysis, Students Need Media That Can Explain Real Historical Events, 2 Teacher Analysis, Teachers Need Interactive Learning Materials, 3 Curriculum Analysis:ATP. A historical learning indicator suitable for virtual reality media. From this, we can conclude that SMK Negeri 5 Padang needs virtual reality media as a medium for historical learning.

Keywords: Research Development, History Learning, Virtual reality

                                                            ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk melakukan analisis kebutuhan media virtual reality pada pembelajaran sejarah kelas X di SMKN 5 Padang.Penelitian ini menggunakan metode research & development. Tahapan pengembangannya menggunakan model pengembangan ADDIE. Namun tahapan yang dilakukan pada penelitian ini baru sampai Pada tahap analisis dengan menganalisis kebutuhan teknik penelitian, hal ini dilakukan dengan menggunakan teknik pengumpulan data melalui observasi dan tanya jawab. Data yang diperoleh kemudian dianalisis dalam 4 langkah yaitu 1 analisis data, 2 reduksi data, 3 penyajian data dan 4 verifikasi data. hasil dan pembahasan penelitian ini adalah munculnya suatu permasalahan dalam pembelajaran sejarah, yang kemudian dilakukan melalui analisis sebagai berikut:1 analisis siswa, siswa membutuhkan media yang dapat menggambarkan peristiwa sejarah secara nyata, 2 analisis guru, guru membutuhkan materi pembelajaran interaktif, 3 analisis kurikulum:ATP. indikator pembelajaran sejarah yang cocok untuk media virtual reality. Dari sini disimpulkan bahwa media virtual reality diperlukan sebagai media pembelajaran sejarah di SMK Negeri 5 Padang.

Published
2023-06-27

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.