Inovasi E-Bahan Ajar Interaktif dalam Pembelajaran Sejarah Untuk Melatih Keterampilan Berpikir Perubahan Siswa SMA

  • Canja Putri Pratama Departemen Sejarah
  • Ofianto Ofianto

Abstract

ABSTRACT
Thinking skills to identify changes in historical events is one part of historical Thinking Skills that must be possessed by students. The purpose of this study is: 1) to find out the development of interactive e-learning materials that can train students' thinking skills to change historical events in the Xth grade of high school 2) to analyze the feasibility and practicality of interactive online learning. materials training the thinking skills of students at SMAN 2 Basa Ampek Hall. The method used in researching interactive online learning materials is developmental research (R andD). The development model used in this study is the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation). The subjects of this research experiment were students Class X MIA and X IIS SMAN 2 Basa Ampek Balai. The results of the study show the usefulness of interactive e-learning materials based on the evaluations of material experts and learning materials experts that interactive e-learning materials are very usable with averages of 3.78 and 3.7. This interactive e-learning material is highly practical based on teacher and student practicality test results, with average teacher and student practicality test scores of 3.86 and 3.8.
Keywords: E-learning materials, interaction, historical thinking ability, change thinking

  1. ABSTRAK
    Keterampilan berpikir kesinambungan dan perubahan dalam peristiwa sejarah merupakan salah satu bagian dari keterampilan Hsitorical Thinking yang harus dimiliki oleh siswa. Penelitian ini bertujuan untuk: 1) Mengetahui bagaimana cara mengembangkan e-bahan ajar interaktif yang mampu melatih keterampilan berpikir perubahan peristiwa Sejarah siswa SMA Kelas X. 2) Menganalisis kelayakan dan praktikalitas e-bahan ajar interaktif dalam melatih kemampuan berpikir perubahan Siswa SMAN 2 Basa Ampek Balai. Metode yang digunakan dalam penelitian e-bahan ajar Interaktif adalah penelitian pengembangan (R&D). Model pengembangan yang digunakan dalam penelitian ini adalah model ADDIE yaitu Analysis (Analisis), Design (Perancangan), Development (Pengembangan), Implementation (Implementasi) dan Evaluation (Evaluasi). Subjek uji coba penelitian ini dilakukan sebanyak 41 orang siswa yaitu Kelas X MIA dan Kelas X IIS SMAN 2 Basa Ampek Balai Tapan. hasil penelitian menunjukan bahwa kelayakan e-bahan ajar interaktif berdasarkan penilaian dari ahli materi dan ahli bahan ajar menyatakan e-bahan ajar interaktif sudah sangat layak digunakan dengan nilai rata-rata sebesar 3,8 dan 3,7. Berdasarkan hasil uji praktikalitas oleh guru dan siswa menunjukan e-bahan ajar interaktif ini sudah sangat praktis dengan nilai rata-rata uji praktikalitas oleh guru dan siswa sebesar 3,8 dan 3,8.
    Kata Kunci : E-Bahan Ajar, interaktif, keterampilan berpikir sejarah, berpikir perubahan
Published
2023-03-11

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.