PENGEMBANGAN E-BOOKLET SEBAGAI BAHAN AJAR SEJARAH INDONESIA DI SMA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KAUSALITAS SISWA

  • Shinta D'amara Haque Universitas Negeri Padang
  • Zafri Zafri

Abstract

 

Abstract

 

The research is a development research of e-booklet teaching materials in historical subjects in SMA N 1 Batang Anai. This study aims to improve the causality ability of students by using e-booklet teaching materials with Japanese occupation material in Indonesia. This development research adapts the Addie model. There are five stages in the Addie model, there's: Analysis, at this stage beginning with needs and material analysis. Second is designed the e-booklet. Development, is the stage of questionnaire and material validation by expert. Implementation execution and the last stage is evaluation/feedback. However, this study conduct only until the development stage. The results of the assessment by material experts and teaching materials are measured using the Likert scale. The results of the assessment show that e-booklet teaching materials are very suitable to be seen from the results of the assessment of the material expert getting an average score of 3.60 with a category (very feasible) and the percentage of 90.6% with the category (very decent), then from the results of the assessment Teaching material experts get an average score of 3.80 with categories (very feasible) and percentage of 95% with categories (very decent). Based on these results it can be concluded that e-bookle teaching materials

 

 

Keywords: causality thinking, e-booklet material teaching development, historical learning

 

 

Abstrak

 

Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan bahan ajar e-booklet pada mata pelajaran sejarah di SMA N 1 Batang Anai. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan berpikir kausalitas siswa dengan menggunakan bahan ajar e-booklet dengan materi Pendudukan Jepang di Indonesia. Penelitian pengembangan ini mengadaptasi model ADDIE. Ada lima tahapan dalam model ADDIE, yaitu: Analysis (analisa), pada tahap ini dimulai dengan analisis kebutuhan dan analisis materi. Design (perancangan), pada tahap desain ini dilakukan perancangan terhadap produk e-booklet. Development (pengembangan), pada tahap pengembangan sebelumnya dilakukan validasi angket, validasi materi dan validasi bahan ajar yang divalidasi oleh ahli materi dan ahli bahan ajar untuk dilihat kelayakan nya. Implementation (implementasi/eksekusi), serta Evaluation (evaluasi/umpan balik). Akan tetapi pada penelitian ini hanya sampai tahap pengembangan saja (development). Hasil penilaian oleh ahli materi dan ahli bahan ajar diukur dengan menggunakan skala Likert. Hasil penilaian menunjukkan bahwa bahan ajar e-booklet sangat layak dapat dilihat dari hasil penilaian dari ahli materi mendapat nilai rata-rata 3,60 dengan kategori (sangat layak) dan presentase 90,6 % dengan kategori (sangat layak), kemudian dari hasil penilaian ahli bahan ajar mendapat nilai rata-rata 3,80 dengan kategori (sangat layak) dan presentase 95 % dengan kategori (sangat layak). Berdasarkan hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa bahan ajar e-booklet sejarah sangat layak dan dapat digunakan dalam pembelajaran sejarah.

 

 

 

Kata Kunci: Berpikir Kausalitas, Pengembangan Bahan ajar E-booklet, Pembelajaran Sejarah.

 

 

Published
2021-08-26

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.